Dakar 2018 - Sainz: To był najtrudniejszy Dakar

nie, 21 stycznia 2018 godz. 20:23:12 skomentuj rajdy terenowe

Carlos Sainz

Po 8793 km wydm, wąskich, górskich dróg, tras wytyczonych przez zarośnięte i skaliste bezdroża oraz najróżniejszych pułapek na terytorium Peru, Boliwii i Argentyny, załoga Carlos Sainz/Lucas Cruz za kierownicą Peugeota 3008DKR Maxi odniosła zwycięstwo w 40. edycji Rajdu Dakar.

Carlos Sainz i Lucas Cruz, w trzech poprzednich edycjach Rajdu Dakar prześladowani przez wyjątkowego pecha, w tym roku zrewanżowali się w znakomitym stylu.

Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, którzy zwyciężyli edycje 2016 i 2017 Rajdu Dakar, dotarli do mety, jednak dla nich przebieg rajdu obfitował w zmienne, nie zawsze pomyślne zdarzenia. W osiągnięciu wyniku na miarę ambicji najbardziej przeszkodziły im dwa wypadki na trasie. Podczas siódmego etapu Peterhansel musiał wykonać gwałtowny unik, by uniknąć kolizji z quadem unieruchomionym na torze jazdy. Konsekwencją uderzenia w niewidoczny kamień było wówczas poważne uszkodzenie zawieszenia lewego tylnego koła. Później, na trasie etapu 13, zaczepili kołem o drzewo, uszkadzając elementy układu kierowniczego. W obydwu tych zdarzeniach z pomocą przyszli im zespołowi koledzy Cyril Despres i David Castera, którzy zatrzymali się, wzięli udział w improwizowanych naprawach pojazdu i umożliwili jego szybszy powrót na trasę. Niemniej, w wyniku tych wypadków Peterhansel i Cottret spadli z pozycji liderów klasyfikacji generalnej najpierw na drugie, a następnie na czwarte miejsce. Ostatecznie, weterani Rajdu Dakar uplasowali się na mecie z czwartym wynikiem.

- Peugeot zakończył swoją Dakarowa kampanię w możliwie najlepszy sposób, dzięki fantastycznemu zwycięstwu Carlosa Sainza, Lucasa Cruza i Peugeota 3008DKR Maxi – powiedział Bruno Famin, szef zespołu.  - Trzy zwycięstwa w tak trudnym wydarzeniu to wyjątkowe osiągnięcie, które w dużym stopniu wynika z naszego technicznego poziomu i ducha zespołu. Carlos i Lucas pojechali niesamowity rajd, pokonując każdą przeszkodę. Carlos od samego początku był bardzo zaangażowany w projekt Dakaru, więc to fantastyczne, że został nagrodzony w ten sposób. Trzy z naszych czterech samochodów są na mecie tego najtrudniejszego rajdu od dekady [red. Do mety nie dotarli Sebastien Loeb i Daniel Elena]. Peugeot 3008 DKR pokazał swoją wyższość techniczną. To ogromna satysfakcja dla całego zespołu i ogromne źródło dumy dla Peugeota.
 
- To był dla mnie bardzo trudny rajd - powiedział Carlos Sainz. - To chyba najtrudniejszy Dakar, w jakim brałem udział, nawet wliczając Afrykę. Organizatorzy zapewnili nam naprawdę trudną trasę, z wieloma niesamowitymi etapami. Nawet dwa odcinki przed metą były niewiarygodne, a Peru bardzo zdradliwe. Oczywiście zwycięstwo w tak trudnym rajdzie jest satysfakcjonujące dla mnie i dla Lucasa. To tyczy się również całego zespołu Peugeota i ich fantastycznej pracy nad całym programem.
 
- Wydmy w Peru były naszym głównym atutem - powiedział Stephane Peterhansel. - Potem to się trochę rozwiało. Straciliśmy godzinę i 45 minut w Boliwii po uderzeniu w kamień, którego nie widziałem. Nawet się nie zdenerwowałem. Jestem bardziej zirytowany tym co wydarzyło się w piątek, w dniu, który nagromadził małe błędy. Ten Dakar był ekstremalnie trudny. Najtrudniejszy ze wszystkich w Ameryce Południowej. W duchu tego wydarzenia posunięto się być może za daleko, jeśli pomyślimy o amatorach. Prawdziwą satysfakcją jest dla nas zwycięstwo Carlosa i Peugeota. To wspaniała nagroda dla Carlosa, który przez ostatnie lata miał pecha.
 
- Dakar zaczął się dla nas dobrze. Niestety problem na czwartym etapie popsuł nam cały rajd - komentował Cyril Despres. - Odtąd chodziło wyłącznie o naszych kolegów z zespołu, więc nie było nam łatwo z pokazaniem na co nas stać. Najważniejsze było nie popełnianie błędów i ubezpieczanie Carlosa oraz Stephane’a. Oczywiście to był frustrujący rajd dla mnie i Davida, ale dopiero zaczynamy karierę w samochodach. Zdobyliśmy duże doświadczenie w tegorocznym Dakarze i to ekstremalnie pozytywne. Dziękuję Peugeot Sport, który pracował tak ciężko, pozwalając nam, abyśmy byli coraz lepsi, odkąd zaczęliśmy w 2015 roku.

fot. Red Bull


 

Partner Strategiczny Rajdu Dakar