Sonik liderem w Maroku

pon, 14 października 2013 godz. 14:54:24 skomentuj rajdy terenowe

Rafał Sonik | Fot. rafalsonik.pl

Rafał Sonik prowadzi w Rallye OiLibya du Maroc po pierwszym etapie, mierzącym 345 km. Na 203-kilometrowym oesie krakowianin wyprzedził Sebastiena Soudaya o 4.44. Nie obyło się bez przygody pod koniec odcinka.

- Na 174. kilometrze w roadbooku mieliśmy szykanę, przy której musieliśmy zwolnić ze 115 do 80 km/godz. - opowiada Rafał Sonik. - Zacząłem hamować i wszedłem w zakręt, kiedy z boku wpadł na mnie jadący ze znacznie większą prędkością francuski motocyklista Philippe Cavelius. Uderzył w mój bak i prawe, przednie koło. Wysadziło go z motocyklu i zaczął koziołkować. Gdyby uderzył 15 cm w lewo, trafiłby w moją kierownicę i wolę nawet nie myśleć, co by się wtedy z nami stało.

W motocyklowej stawce najszybszy był Joan Barreda, jadący nową Hondą CRF450 Rally. Marc Coma na nowym KTM, stracił 3.09 do kierowcy HRC. Kolejne miejsca zajęli koledzy Barredy z zespołu Hondy - Paulo Goncalves i Helder Rodrigues.

Kuba Przygoński nie wystartował w rajdzie z powodu złego stanu zdrowia. W sobotę rano motocyklista obudził się bardzo osłabiony, z obniżoną temperaturą ciała. W tej sytuacji zespół zadecydował, że Kuba nie wystartuje.

Samochodowym liderem rajdu jest Orlando Terranova z X-raidu. Marek Dąbrowski i Jacek Czachor rozpoczęli od 11 czasu.

- Pierwszy odcinek specjalny Rallye du Maroc za nami - komentuje Marek Dąbrowski. - To ciekawe doświadczenie, gdyż w samochodzie jedziemy zupełnie innym torem niż miało to miejsce na motocyklach. Musimy więc zwracać uwagę na inne punkty na trasie i szukać właściwego załamywania się wydm. Mamy z tego bardzo dużo satysfakcji, staramy się jak najszybciej odnaleźć w nowych warunkach i dojść do optymalnego tempa.

- Mamy inaczej zestrojone zawieszenie niż dotychczas, samochód jest wyższy, więc efektywniej pokonuje wydmy - wyjaśnia Jacek Czachor. - Autem jednak bardziej buja i jest mniej sterowne na szybszych partiach, do czego musimy się przyzwyczaić. Dzisiejszy odcinek był bardzo wymagający, przez co w kilku sytuacjach nie udało nam się wyeliminować drobnych błędów nawigacyjnych. Oswajamy się jeszcze z nowymi warunkami, widzimy sporą rezerwę w naszym tempie jazdy i potencjał by przyspieszyć na dalszych etapach.

Jarek Kazberuk, Robin Szustkowski i Filip Škrobánek są wiceliderami kategorii ciężarówek, z 31-sekundową stratą do Elisabete Jacinto. - Wolałem nie szarżować na wydmach, tym bardziej, że to dopiero pierwszy rajd Tatrą na piaszczystym terenie - przyznał Jarek Kazberuk. - Ale widzę, że mamy dobry sprzęt, który daje nam spore możliwości. Nie było łatwo nawigacyjnie, ale na szczęście z tym nie mamy problemów. Robin świetnie sprawdza się w roli pilota.

- Muszę szczerze przyznać, że trochę obawiałem się tego pierwszego odcinka - powiedział Robin Szustkowki. - Nie ukrywam, że jazda po wydmach, piachu Tatrą to dla nas nowość. Liczyłem się z tym, że możemy się zakopać, przez co stracimy czas, ale koniec końców wszystko poszło dobrze i pierwszy etap mamy za sobą. Na dodatek zakończony na dobrej pozycji.

- Na trasie dzisiejszego oesu mieliśmy do czynienia z całym spektrum typowych afrykańskich przeszkód: były małe i duże wydmy (w tym 25-kilometrowy przejazd przez Erg Cheggaga), a także sekcje szybkie i kamieniste - opowiada Piotr Domownik z NAC Rally Team. - Staraliśmy się jechać spokojnie, zwłaszcza że mieliśmy kłopot z GPS-em organizatora, który wyłączał się na każdej większej nierówności. Obawialiśmy się, czy w tym wypadku urządzenie odczyta prawidłowo WayPointy, ale na szczęście cały przejazd zaliczono nam bez kar. Załoga naszej Toyoty również dotarła bez problemów do mety, tak więc wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni, tym bardziej że naszym autom nic nie dolega.

Dąbrowski/Czachor | Fot. ORLEN Team

Etap 1: Przez piaski Cheggagi 345 km (OS 203 km)

MOTOCYKLE
1. Joan Barreda (E) Honda CRF450 Rally 2:25.40
2. Marc Coma (E) KTM 450 Rally +3.09
3. Paulo Goncalves (P) Honda CRF450 Rally +3.28
4. Helder Rodrigues (P) Honda CRF450 Rally +6.13
5. Francisco Lopez (RCH) KTM 450 Rally +9.17
6. Javier Pizzolito (RA) Honda CRF450 Rally +10.32
7. Sam Sunderland (GB) Honda CRF450 Rally +11.09
8. Alain Duclos (F) Sherco 450 SR+11.53
9. Alessandro Botturi (I) Speedbrain 450 RR +12.11
10. Kurt Caselli (USA) KTM 450 Rally +18.52
25. Michał Hernik (PL) KTM 450 Rally +1:10.39
40. Paweł Stasiaczek (PL) KTM 450 Rally +1:51.00
41. Norbert Madetko (PL) KTM 450 Rally +1:53.02

QUADY
1. Rafał Sonik (PL) Yamaha Raptor 700 3:24.56
2. Sebastien Souday (F) Yamaha Raptor 700 +4.44
3. Camelia Liparoti (I) Yamaha Raptor 700 +38.02

SAMOCHODY
1. Orlando Terranova/Paulo Fiúza (RA/P) Mini All4 Racing 2:22.00
2. Ajdyn Rachimbajew/Konstantin Żilcow (KZ/RUS) Toyota Hilux +7.41
3. Bernhard ten Brinke/Matthieu Baumel (NL/F) HRX Ford +8.29
4. Patrick Sireyjol/François Beguin (F) Buggy Cummins +9.03
5. Erik Wevers/Fabian Lurquin (NL/B) HRX Ford +9.26
6. Boris Garafulic/Gilles Picard (RCH/F) Mini All4 Racing +12.44
7. Bauyrżan Issabajew/Gabdulla Aszimow (KZ) Toyota Hilux +17.42
8. Peter van Merksteijn/Eddy Chevaillier (NL/B) Toyota Hilux +18.57
9. Adrian Yacopini/Marco Scopinaro (RA) BMW X3 CC +27.15
10. Władimir Wasiliew/Witalij Jewtekow (RUS) Mini All4 Racing +28.17
11. Marek Dąbrowski/Jacek Czachor (PL) Toyota Hilux +28.26
33. Paweł Molgo/Ernest Górecki (PL) Toyota Land Cruiser +1:47.26 (2. T2)

CIĘŻARÓWKI
1. Elisabete Jacinto/José Marques/Marco Cochinho (P) MAN TGS 3:22.52
2. Jarosław Kazberuk/Robin Szustkowski/Filip Škrobánek (PL/PL/CZ) Tatra 815 +31
3. Alain Coquelle/Frédéric Becart/Dominique Lefevre (F) Renault Sherpa +10.19
4. Tomáš Vrátný/Radim Kaplánek/Viktor Chytka (CZ) Tatra 815 +22.47
5. Piotr Domownik/Janusz Jandrowicz/Przemysław Saleta (PL) Mercedes Unimog +51.51
6. Kees Koolen/Jurgen van den Goorbergh/Gijs van Uden (NL) Ginaf X2223 +59.06

Fot. rafalsonik.pl / ORLEN Team